Financieel Adviescentrum
Nederland
Kundig en transparant

Dierenartsen verdienen aan huisdierenverzekering

woensdag, 20 juli 2011

Dierenartsen sporen consumenten actief aan om een verzekering voor hun kat of hond af te sluiten, maar vertellen daar niet bij dat zij in ruil daarvoor een vergoeding krijgen. Dat stelde de Consumentenbond vorige week naar aanleiding van een onderzoek. Vandaag bericht De Telegraaf erover.

Verzekeraars blijken dierenartsen een zogeheten marketingvergoeding te geven, in de vorm van geld en cadeaubonnen. Directeur Rens van Dobbenburgh van AUV bevestigt dat dierenartsen een marketingvergoeding (van € 15) ontvangen, maar stelt dat het aanprijzen van een verzekering niet in strijd is met de regels. "Het zou wel goed zijn als een dierenarts eerlijk vertelt aan de klant dat hij een marketingvergoeding krijgt."

De landelijke coöperatie van dierenartsen, de AUV, is voor 51% eigenaar van dierenverzekeraar Petplan. Bij de vereniging zijn 2.250 van de in totaal 3.300 dierenartsen in ons land aangesloten. De markt van de dierenverzekeringen wordt gezien als booming business. Op dit moment zijn 200.000 dieren verzekerd, ons land telt zo'n vijf miljoen honden en katten.

Volgens de Autoriteit Financiële Markten is een dierenarts in overtreding als hij een specifieke verzekering aansmeert. "Een arts mag best folders in zijn wachtkamer leggen. Maar als hij in een adviesgesprek de gegevens van het baasje en de hond noteert en die doorzet naar een verzekeraar, dan heeft hij daarvoor een vergunning nodig. Dan maakt hij zich schuldig aan illegaal bemiddelen en kan hij een boete opgelegd krijgen", meldt de woordvoerster.

gerelateerde berichten:

Proteq huisdierenverzekering - marktleider
OHRA Huisdierverzekering - hond en kat verzekeren
Forse stijging verkoop huisdierverzekeringen

« Terug naar nieuwsoverzicht
Nieuwsbrief
Meld u aan voor de nieuws- brief en blijft op de hoogte van het laatste nieuws.