Financieel Adviescentrum
Nederland
Kundig en transparant

Nieuwe gedragscode hypotheken schept verwarring

woensdag, 15 juni 2011

De nieuwe Gedragscode Hypothecaire Financieringen lijkt de mogelijkheden te beperken om een hypotheek met NHG te sluiten. De nieuwe gedragscode gaat in per 1 augustus 2011. (lees hier de nieuwe Gedragscode)

Lastige is nu dat de nieuwe NHG regels 2011 en de nieuwe hypotheekregels per 1 augustus 2011 verschillen qua inhoud.

Vraag is nu of beide normen onafhankelijk van elkaar als leidend worden beschouwd of dat één van de twee normen voorrang krijgt bij het beoordelen van een nieuwe hypotheekaanvraag. Aanvullende vragen zijn dan: Wie bepaalt dat: de bank? NHG? een medewerker? En welke norm wordt leidend, NHG of de banknorm?

We zien nu al aanvragen die volledig conform NHG worden ingediend afgewezen worden op bankniveau. Deze willekeur is niet uit te leggen aan een klant en slecht voor het vertrouwen.

De nieuwe gedragscode is op veel punten strenger dan de NHG-normen. Dat roept de vraag op wanneer een hypotheekaanvraag dan aan de eisen van de wet voldoet. Is dat bij het hanteren van de NHG-norm of wordt de gedragscode de absolute bovengrens en kan een NHG-lening leiden tot een vorm van overkreditering?

Ofwel: volgens NHG-norm mag de verstrekking maar vormt dan toch een wetsovertreding als de banknorm leidend wordt?

Volgens de bankenvereniging NVB is de gedragscode leidend. De vraag is of alle aanbieders deze gedragslijn ook gaan volgen. We zien nu immers al een aantal banken die de NHG regels niet volgen en zelf een aanvullende beoordelingseis over de aanvraag heenleggen.

Problemen bij het beoordelen en verstrekken van nieuwe hypotheken is dan ook zeker te verwachten als er voor 1 augustus geen duidelijkheid komt.

Duidelijkheid is van groot belang, zowel voor de hypotheekadviseur als voor de klant. Het is voor hypotheekadviseurs onmogelijk om de niet eenduidige beoordeling uit te leggen aan consumenten. Zeker niet wanneer de consument verschillende antwoorden kan krijgen van verschillende aanbieders.

Onduidelijkheid en willekeur bij het beoordelen van hypotheekaanvragen komen het vertrouwen in de markt niet ten goede.

gerelateerde berichten:

Samenvatting nieuwe gedragscode 2011
Achtergrond en motivatie nieuwe gedragscode
Onrust op woningmakrt door nieuwe hypotheekregels

« Terug naar nieuwsoverzicht
Nieuwsbrief
Meld u aan voor de nieuws- brief en blijft op de hoogte van het laatste nieuws.